Elektriautode tulevik: laadimisvõrgustik on nagu WiFi – igal pool olemas

Elektriautode müük on viimastel aastatel märgatavalt suurenenud. See tõstab ka nõudlust korraliku laadimistaristu järele, mis oleks kasutajale võimalikult mugav.Foto: Head Solutions

Laadi oma auto akut vabalt valitud kortermaja või eramaja vabas laadimispunktis. Kui kunagi tulid müügile esimesed puutetundliku ekraaniga nutitelefonid, siis oli see vaid valitute pärusmaa. Samamoodi on praegu ka elektriautodega. Iga kuuga leiab neid tänavapildis aina rohkem, mis tähendab ka suuremat nõudlust korraliku laadimistaristu järele. 

Kas see tähendab, et laadimine ja laadimisvõrgustik on ainult turuliidrite pärusmaa, või muudab elektriautode võidukäik ka seda, millised tootjad autodele elujõudu annavad?

Laadimistaristu võiks olla universaalne

Head Solutionsi Mobility valdkonna arendus- ja tootejuhti Kudres Läätse sõnul võiks elektriauto laadimine olla nagu WiFi – ükskõik kuhu lähed, see on olemas. “Hetkel valitseb elektriauto laadimises aga olukord, kus näiteks Safari veebilehitseja kasutaja ei saa kasutada Chrome’i, kuna viimasega pole lepingut sõlmitud,” toob Lääts võrdlusmomente auto laadimise ja veebibrauserite vahel.

Selline tegevus aga pole kuigi jätkusuutlik. Kudres usub, et palju tulevikukindlam on olukord, kui võrk kasvab vastavalt sellele, kui palju on laadijate omanikke, sealhulgas eraomanikke, kes saavad muuhulgas jagatud elektri pealt teenida tagasi laadijasse pandud investeeringu. Eriti hea tasuvus saab see olema neile eramaja laadijate omanikele, kellel on kasutusel ka päikesepaneelidelt tulev energia.

Laadimine peab olema kasutaja jaoks mugav

“Laadimine peab muutuma lihtsamaks, sest mugavus peab olema see, millega elektriautode populaarsust tõsta,” toonitab Lääts. Head Solutionsi arendusettevõtte Vonktech tarkvaraga on võimalik kasvõi kõik maailma laadijad teatud tingimustel avalikuks laadimispunktis. “Ja seda saab teha ka kodulaadijatega,” lisab Lääts.

80 protsenti laadimistest kogu Euroopas toimub keskmise kiirusega ehk kuni 22 kW laadijates kodudes ja töökohtades. “Kiirlaadijaid kasutatakse vaid maanteedel või võõras linnas kiirelt sõidukilomeetrite lisamiseks, mujal piisab keskmise kiirusega laadijatest,” räägib Lääts.

Mõned riigid on elektriautode laadimistaristutega teinud suure sammu edasi. ZapMap andmetel on näiteks Inglismaal elektriauto laadimiskaableid koguseliselt rohkem kui kütusepüstoleid.

Piisab nutitelefonist ja vastavast rakendusest

Kui palju on mõeldud võimalusele muuda oma kodune laadija päevasel ajal avalikuks? Või miks mitte panna laadija teenima, kui oled ise reisil? “Vonk võimaldab oma äpi kaudu lisada kõigi isiklikud laadijad ühtsesse võrku, mis muudab iga internetiühenduse võimekusega laadija targaks ning lubab seda juhtida vastavalt omaniku soovidele,” räägib Lääts. 

Ja see ei tähenda, et oleks vaja miskit isiklikku tarkvara või füüsilist RFID kaarti. Läätse sõnul toimib kõik veebipõhiselt ning laadimisteenuse kasutamiseks on vaja ainult nutitelefoni ja maksekaarti.

“Iga avaliku laadija paigaldamine, näiteks mõne ärihoone ette, suurendab samuti Eesti laadimisvõrgustikku ja laadimise pealt teenib see, kes on laadija omanik,” räägib Lääts. Lisaks toimib ettevõtte maja ees olev laadija kui rohepöörde visiitkaart, mis aitab ettevõttel positiivset kuvandit tõsta.

Riik peab ulatama abikäe

Lääts on veendunud, et hea laadimise infrastruktuuri tekkimiseks on vaja riigi abikätt. “Pigem saaks riik aidata ampritasu ja muu taristu toetustega kortermajadel aidata elektriautolaadijaid lisada. Elektriauto ostutoetus toetab pigem probleemi kiiret suurenemist kuid on otse loomulikult tänuväärne.” 

Murekohaks on ka asjaolu, et elektriautod on kallid. “Riigi toetus aitab küll müügile kaasa, kuid usun, et tulevikus tuleb lahendus autotootjate endi poolt, kes uute määruste valguses on elektriautode müüki suurendamas,” arutleb Lääts.

Kuigi akutehnoloogia läheb soodsamaks, ei pruugi autod sellevõrra odavamaks muutuda vaid akude mahutavus ja sõidukite läbisõidud suurenevad. Samal ajal tõusevad sisepõlemismootoriga autode hinnad ning need tõusevad varsti elektriautode hinnaklassi.

Tänane Euroopa roheline suund ei tähenda seda, et nii-öelda tavapärased autod kaovad jäädavalt. Eesmärk on tuua olemasoleva kõrvale alternatiive ja aidata kaasa puhtama ning loodussäästlikuma tuleviku loomisele ja seda hetkel teadaolevaid parimaid võimalusi ära kasutades.

Orgaanilise laadimisvõimalustega era-, äri- ja kortermajadesse saab tutvuda Head Mobility kodulehel.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.