Teeme selgeks: kuhu saab paigaldada elektriauto laadija?

Elektriautot saab laadida igal pool, kus elekter on olemas.Foto: Shutterstock

Kes natukenegi asjaga kursis, teab, et Euroopa Parlament kiitis hiljuti heaks määruse, mille kohaselt ei tohi alates 2035. aastast müüa süsinikuheitega autosid ja kaubikuid. See tähendab, et elektriautod ja nendele korraliku laadimistaristu loomine muutuvad veel olulisemaks. Kuhu on kõige mõistlikum paigaldada elektriauto laadija?

Sisuliselt saad laadida igal pool

Teeme esimese asjana kohe selgeks: elektriautot saab laadida igal pool, kus elekter on olemas. Kõige mugavam ja kiirem on seda teha spetsiaalses laadijas. 

Kui bensiinitanklat inimesed endale koju ei ehita, siis elektriautot saab väga edukalt laadida ka kodus. Ja pole vahet, kas elad kortermajas või eramajas. Laadimiskoht on võimalik üles ehitada mõlemas kohas. Lihtsalt on mõningad erinevused.

Ei saa väita, et iga kortermaja juurde saab täpselt samasuguse lahenduse luua. Ei saa. Küll ei ole midagi keerulist, kui kortermajal on oma parkla või garaaž ja igal korteril on oma kindel parkimiskoht. Sellisel juhul on soovitatav võtta ühendust oma ala spetsialistidega, kes aitavad sobiva lahenduse välja mõelda.

Kortermaja juurde laadija paigaldamine võtab aega umbes 1–4 nädalat. Tegevuskava koosneb projekteerimisest, vajalike kaablite vedamisest ning laadijate paigaldamisest soovitud kohta. 

Kortermaja juurde laadijat paigaldades tuleb kindlasti vaadata, milline on hoone elektriliitumine ehk kui suur on peakaitse ja majaelanike igapäevane tarbimine. Kui see teadmine on olemas, siis tasub muidugi ka meeles pidada, et valdavalt toimub autode laadimine öösiti, kui enamus tarbimisest on maas. Ehk esimese asjana ei ole vaja kohe hakata lisaampreid juurde tellima.

Lisaks saab elektrikilpi paigaldada prioriteedirelee, mis võimaldab laadija tarbitavat võimsust piirata nii, et see ei hakka segama teiste elanike tavapärast elu ning ka auto saab korralikult laetud.

Muidugi ei tohi unustada, et kui laadija paigaldamine puudutab korterelamu kaasomandisse kuuluvaid osi, siis on vajalik korteriühistu nõusolek. 

Lisaks peab ehitusseadustiku lisa 1 ja 2 kohaselt esitama elektriauto laadimistaristu rajamiseks ka ehitusteatise ja kasutusteatise.

Mõtle sõiduki laadimisvõimekusele

Laadijat valides tuleb eeskätt arvestada sõiduki laadimisvõimekusega. Valdav osa elektriautodest on omaduste poolest siiski üsnagi sarnased. Kui maantee äärest võib leida kiirlaadijaid, mis suudavad auto täis laadida mõnekümne minutiga, siis koduseks kasutamiseks nii võimsat laadijat tarvis ei ole. Piisab keskmise kiirusega ehk 7,4–22 kW võimsusega laadijast.

Kui aga voldid, amprid ja kilovatid juhtmed sõlme ajavad, siis on alati võimalik pöörduda spetsialisti poole, kes aitab leida lahenduse, mis vastab hoone elektrisüsteemi võimalustele ja auto vajadustele.

Eramajas elades on laadimisjaama püstitamine veel lihtsam, ei ole vaja korteriühistu nõusolekut ja saad kõike oma äranägemise järgi korraldada. Laadimisjaam on mõistlik paigaldada parkimiskohale võimalikult lähedale, et saaks laadija vajadusel kohe auto külge ühendada.

Elektriautode ja nende laadimisega seotud raskused on müüt ja jutud elektriautode ebamugavusest on sama pädevad nagu hala, millega hobuste omanikud omal ajal esimesi autosid “tervitasid”. Ometi on tänapäeval raske ette kujutada, et keegi suksu seljas Haabersti ringteel kappaks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.