Otse sündmuskohalt: pätt saadi kätte auto alt ehk kui head tööd valvekaamerad tegelikult teevad! 

2016. aastal varastati ühe Tartumaa eramu hoovist Toyota Land CruiserAllikas: kuvatõmmis Politsei- ja Piirivalveameti videost

Mõned aastad tagasi levis meedias video Leedu autovarastest, kes ühest koduhoovist maasturi varastasid ja öösse põgenesid. Selle loo varjus võib tühisena tunduda tõsiasi, et vargad ei himusta ainult sõidukeid, vaid ka neisse jäetud esemeid ja auto küljes olevaid varuosi. Kuidas neid riske maandada?

Vargus, mis jääb pikalt kummitama

Tehnikateadlik varas oskab iga distantsvõtmega sõiduki võtme signaali pikendada ja auto kergema vaevaga varastada. 

Kõige ehmatavam näide pärineb 2016. aastast, kui Leedu kriminaalid varastasid Tartumaal ühe eramaja juurest Toyota Land Cruiseri. Turvakaamera salvestusest on näha, kuidas üks meestest seisab ärandamiseks vajaliku seadmega kellegi koduukse ees, teine avab samal ajal maja ette pargitud maasturi uksed ja käivitab sõiduki.

Autovargad saadi küll kätte, kuid eriti hirmutavaks muutis kogu loo teadmine, et nad olid relvastatud. Mis oleks saanud, kui auto omanik oleks ärganud ja vargusele peale sattunud? 

Kaks Leedu pätti varastavad Toyota Land Cruiseri. Üks neist pikendab ukse taga võtme signaali ja teine käivitab sõiduki. Video: Politsei- ja Piirivalveamet

“Antud olukorras on kõige häirivam aspekt see, et keegi käib minu koduhoovis relvastatuna ringi,” hindab ka G4Si standardlahenduste divisjoni direktor Tarmo Pärjala. “Sõiduki hüvitab kaskokindlustus, kuid relvastatud autovargaga vastamisi minnes võib ohtu seada oma elu.” 

Pärjala rõhutab, et sellises olukorras tuleb helistada politseisse ja koduvalve korral ka turvafirmasse.

Varastatakse kõike – tehnikat, varuosi ja isegi kütust

Autovarguste arv ei ole viimase kolme aasta jooksul märkimisväärselt tõusnud ega langenud, pigem on jäänud samaks. 

Vargad ei himusta ainult sõidukeid. Varastatakse ka tehnikat, erinevaid esemeid, kütust ja auto küljes olevaid varuosi. Näiteid pole vaja kaugest minevikust otsida. 

6. veebruaril varastati Tallinnas Kristiines Elektri tänaval sõiduautost mobiiltelefonide laadimisjuhtmed, päikeseprillid, korterivõtmed ja pagasiruumist tehnikat. Kahju oli ligi 850 eurot.

Nädal varem sai politsei teate, et aastavahetuse ööl varastati Türi vallas ekskavaatorist diislikütust. Kahju oli üle 230 euro.

Statistika järgi oli selliseid kuritegusid eelmisel aastal 386, aasta varem veelgi rohkem. 

“Tabelis toodud numbrid ei ole kõik varuosade vargused,” märgib Põhja prefektuuri kriminaalbüroo juht Urmet Tambre. Enamikel kordadel varastati sõidukist erinevaid esemeid, näiteks tööriistu, raha, isiklikke asju, elektroonikat jne. Samuti on kuum kaup kütus.

Milleks tegelikult autovalvet kasutatakse? 

Oma varal tasub silma peal hoida, aga see ei tähenda ööde kaupa ärkvelolekut ja akna taga istumist. Mõistlikum on endale “silmad” osta.

Pärjala räägib, et tihti ei kasutata autovalvesüsteeme mitte auto valvamiseks, vaid sõidukis olevate asjade kaitsmiseks. “Näiteks töömeestel on kaubik, milles on väärtuslikud tööriistad. Nende tööriistade asendamine võib olla keeruline või tuleb uusi pikalt oodata ja brigaad ei saa tööd teha.” 

Faktikasti info 

  •  2022. aastal oli sõidukitest vargusi 386, millest 136 (35%) olid varuosade vargused.
  • Kõige enam varastati katalüsaatoreid, makke/autoraadioid, velgesid/rehve, tulesid ja selle osasid, peegleid. 
  • Veel näiteid varastatud varuosadest: GPS-süsteemid ja selle lisaseadmed, akud, autoarvutid/ekraanid, pardakaamerad, reg.tunnused, istmed, keskkonsoolid, kliimaradiaatorid, vilkurid/liikurpaneelid, jahutusventilaatorid, valgustid, süütelukud.

Pätt saadi kätte otse auto alt 

Tehnoloogia areneb kiiresti ja tänaseks on olemas juba kaamerad, mis suudavad pilti ka analüüsida. Tänu sellele saab näiteks teada, kas pildil nähtav liikumine on soovitud või soovimatu. 

Pärjala toob näiteks ühe nende ärikliendi, kelle hoovis oli selline lahendus kasutusel. “Meieni jõudis häire ja operaator avastas, et mingid kodanikud kliendi hoovis tõesti liiguvad ja saadeti ekipaažid kohale. Varas üritas kätte saada ühe auto all olevat katalüsaatorit, mis on päris kallis asi.” Varas saadi sõna otseses mõttes auto alt kätte.

Pärjala sõnul pole nii hästi toimivad lahendused veel tavatarbijale taskukohase hinnaga ning üldjuhul eraklient neid ei paigalda. Sellist süsteemi kasutatakse pigem suuremates ettevõtetes ja suurematel territooriumitel, kus riskid on suuremad ja vara on rohkem. 

Millised lahendused on erakliendile? 

Erakliendi jaoks on parim variant koduvalvesüsteem. Pätt võib kaamerat nähes varguse mõttest üldse loobuda – miks varastada kaameraga hoovist, kui saab varastada valvesüsteemita hoovist? 

Politsei soovitab: 

  • Ärge hoidke väärtuslikke esemeid (kotte, võtmeid, prille, ehitustööriistu jpm) sõidukites.
  • Võtmevaba süsteemiga sõidukite võtmeid ei tasu hoida välisuste ega akende läheduses. Võimalusel pange need võtmed metallist karpi või spetsiaalsesse turvavutlarisse, mis takistab ühendust sõidukiga.
  • Kindlasti ärge hoidke sõidukites dokumente või väravapulti.

Rohkem infot oma auto ja vara kaitsmise kohta saab G4Si numbril 651 1911. Kodulvalve hinda saab arvutada siin

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.