Köök

Proovi järele: Tallinna tippkokkade soovitused toidulaua mitmekesistamiseks

Foto: Shutterstock

Kiirel sügis-talvisel perioodil on kodukokal keeruline leida aega, et rikastada pere toidulauda uute retseptidega. Kokandusprofid jagavad lugejatega oma nippe eriliste roogade valmistamiseks.

Oled praadinud? Auruta!

Ka Eesti inimeste lemmikud pelmeenid lähevad peale nii suurtele kui väikestele. Ilmselt seetõttu on maailmas vähe köögitraditsioone, kus poleks sellest lihtsast roast oma versiooni. Usbekistani köögis on selleks mantid. Manti täidisesse kulub ohtralt sibulat ja peeneks hakitud liha.

Samsa Family Bakers peakokk ja omanik Timur Seiidov selgitab, et klassikaliste pelmeenidega võrreldes on mantid suuremad. “Nad on eestlase jaoks ootamatu vormiga, mis justkui mõeldud käsitsi söömiseks. Manti sisse sobib vaid tükkideks hakitud liha ja valmistatakse neid aurutades.”

Umbes 40 minutit auru peal küpsev liha ja sibula kooslus annab palju aromaatset mahla, mis seguneb auruga ja maitsestab nii ka tainast. Sünnib täiesti uus maitseelamus, kiidab peakokk Seiidov. Seega, miks mitte proovida vahelduseks praadimisele ja küpsetamisele hoopis aurutamist – see kuumtöötlus võib osutuda nii lihtsamaks kui ka tervislikumaks variandiks.

Katseta erinevaid lõikamisviise

Salti omanik Tiina Kõresoo soovitab katsetada lõikamisviisidega. “Üks minu lemmik ladina-ameerika toit on lõhe tiradito. See roog sarnaneb ceviche’ga, kuid eristab neid eelkõige lõikeviis ja see, et õrnad kala- või mereannitükid pannakse enne serveerimist marinaadi.”

Lõikeviis võib näida pisidetail, kuid see mõjutab maitseaine või marinaadi imendumise kiirust ja toidu konsistentsi, seetõttu soovitab Kõresoo sellega kindlasti eksperimenteerida.

Lõuna-Ameerika tänavatoidukultuur on välja kasvanud kodustest köökidest. Miks mitte seda Eesti koduköökides katsetada! “Restorani omanikuna kutsun muidugi huvilisi meile külla, kuid lisaks maitseelamusele võib restoranikülastus pakkuda ka inspiratsiooni kodus katsetamiseks”, arvab Kõresoo.

Ootamatud kooslused, serveerimisnipid ja põnevad toiduained võivad pakkuda nii mõnusat puhkust kokkamisest kui ka värskeid mõtteid, mida oma koduses köögis järgmisena ette võtta.

Leia just endale sobiv kooslus

Lähis-Ida ja Vahemere stiilis toitudega restorani MEZE omanik Mikk Rajaver kinnitab, et kõige suurem edu saadab neid, kes pühendavad rohkelt aega just endale sobiva alusretsepti leidmisele.

“Meie oleme meeletult aega pühendanud täiusliku falafeli retseptile. See on üks Lähis-Ida lihtsamaid ja levinumaid toite, mis koosneb klassikaliselt kikerhernestest, maitseainest ja rohelisest ning sageli lisatakse veidi jahu. Aga falafeli täpne retsept sõltub konkreetsest piirkonnast ja selle roa maitsvalt valmistamiseks ei piisa tuimalt retsepti kopeerimisest, vaid tasub pingutada.”

Falafel on väga neutraalne toit, mida annab panna wrapi ja kausi sisse, seda saab süüa erinevate kastmete ja lihtsalt eraldi toiduna ja seega selle õnnestumine tagab väga palju. Falafeli näitel soovitab Mikk mõelda toidu valmistamisel tekstuurile, mida teie pere armastab, lemmikutele maitsetele ja selle töötlemisviisile.

“Sellest sõltub see, kas tuleb taotleda krõbeda kooriku või niiskemat konsistentsi või seda, milline maitse peaks domineerima. Seega, kui vaatate järgmist retsepti, proovige seda vajadusel enda järgi sättida ja hoida omad õnnestumised kuskil kirjas, et neid mitte unustada” naerab Mikk.

Lihtsalt ilma lihata

Loore Bistroo, Restauran Lee ja Freya FoodBar’i omanik Kristjan Peäske sõnul on nende viimase restorani ambitsiooniks saanud tervisliku ja kerge toidu valmistamine, mis aitab linnainimesel püsida “rajal” ja saada patuvaba toiduelamust.

“Freya FoodBar’is anname külalisele võimaluse valida sama rooga kas koos või ilma lihata ja oleme toite planeerinud selliselt, et liha ära võtmisel roa kontseptisoon ja sellest saadav elamus ei kannataks,” ütleb ta.

Ilma lihata toit aitab vähendada tarbitud kaloreid ja paneb koka fantaasia tööle, millega asendada nn. roa “keskkohta”. Head tuge siin võib pakkuda nii mitme maitse ühel taldrikul pakkumine kui ka veel ühe šanssi andmine tervislikele kuid sageli laste poolt alaväärtustatud toitudele nagu brokkoli, lillkapsas ja salatilehed.

Lisaks kulinaarsele eksperimendile aga saab oma pereliikmetele jagada rohelist agendat ja selgitada, miks korra nädalas võiks perelaud olla ilma lihata ja et see on tervislik ja kasulik nii meie kui ka planeedi tervisele.

Tähelepanu igale detailile annab hea tulemuse

“Elu kiireneb ja meil jääb aina vähem aega söögi tegemiseks, kuid ootused kvaliteedi osas ei lange. Selle loomulikuks tulemuseks on see, et hakatakse üha enam väljas sööma. Kuid ka kodus saab taotleda head taset,“ sõnab F.Burgeri kokk ja omanik Dmitri Fomenko.

Ta soovitab pühenduda kvaliteetsele toidule ja vahest ka küsida miks ühe või teise toidu/tooraine hind on nii odav. Teine suur suund koduse toidu kvaliteedi tõstmiseks on selle … rasvasisalduse ja erinevate mittevajalike vältimine, sest meie söögitegemise praktikad ja toorainet sageli niigi sisaldavad üsna palju peidetud rasva.

„Meie nipp on muuta oma toit tervislikumaks,vähenedes rasvasisaldust ning vältides paksendajate, pooltoodete, säilitusainete jms osakaalu. Selle tegemiseks on vaja leidlikkust. Näiteks koduse majoneesi (aioli) lisame rasvasisalduse vähendamiseks petti. Kotlettidesse paneme ainult hakkliha ja brioše’i saladuseks on nii hea jahu (selle kohta vast oskab iga perenaine leida tohutult materjali avalikes kanalites) kui ka prantsuse või,“ lisab Dmitri.

Tema sõnul usub ta, et me olemegi see, mida me sööme ja et kvaliteetne toit hoiab nii tervist kui ka hea tuju ja seega iga detail on siin ülioluline.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.