Õigus olla unustatud: inimesed kardavad oma andmete jagamist nagu tuld, aga kas asi ikka on nii tume?

GDPR-i üks põhimõtteid on see, et inimesel on õigus nõuda oma andmete kustutamist.Foto: Depositphotos

Hoolimata sellest, et euroliit kehtestab aina rangemaid andmekaitse reegleid, ei julge paljud Eesti elanikud oma isikuandmeid veebis jagada. Vaatame lähemalt, kas neil hirmudel on alust ning näitame, kuidas turvalisi veebilehti ära tunda.

Tänases digimaailmas on isikuandmete turvalisus ja privaatsus üha suurem murekoht ning Euroopa Liit on selles valdkonnas kehtestanud rangeid andmekaitsemeetmeid, nagu näiteks üldine andmekaitse määrus (GDPR). Samas on näiteks ka Mifundo saanud oma klientidelt tagasisidet, et isiklike andmete jagamine on tundlik teema.  

Millistest riskidest me täna siiski räägime ja mida on nende hajutamiseks tehtud?

Andmekaitseriskid ja privaatsusmured

Euroopa elanikud on üha enam teadlikud privaatsuse ja turvalisuse riskidest, mis kaasnevad nende isikuandmete jagamisega internetis. Paljud kardavad, et andmeid võidakse kuritarvitada, varastada või kasutada pahatahtlikel eesmärkidel.

Euroopa Komisjoni uuringu kohaselt tunneb 73% eurooplastest muret selle üle, kuidas ettevõtted nende isikuandmeid kasutavad. Samuti leidis uuring, et 60% eurooplastest ei usalda sotsiaalmeedia platvorme oma andmete kaitsmisel. Need tulemused kajastuvad Euroopa Komisjoni andmekaitse ja digitaalse usalduse käsitlevates aruannetes, mis rõhutavad vajadust tugevama andmekaitse järele ja inimeste usalduse suurendamist digitaalsete teenuste vastu​ (European Commission)​​ (European Commission)​.

GDPR ja muud privaatsusseadused

2018. aastal jõustus GDPR (General Data Protection Regulation ehk üldine andmekaitse määrus), mis kehtestab ranged reeglid isikuandmete töötlemiseks ja säilitamiseks. GDPR-i eesmärk on anda inimestele suurem kontroll oma andmete üle ning tagada, et ettevõtted käsitlevad neid vastutustundlikult.

GDPR nõuab ettevõtetelt selget ja läbipaistvat teavitamist sellest, kuidas ja miks nende andmeid kogutakse ja kasutatakse. Samuti on seadusega kehtestatud karmid karistused rikkumiste eest, ulatudes kuni 20 miljoni euroni või 4% ettevõtte ülemaailmsest aastakäibest.

GDPR-i peamised põhimõtted on:

  1. Andmete kogumise läbipaistvus: ettevõtted peavad selgelt teavitama, milliseid andmeid nad koguvad ja milleks neid kasutatakse.
  2. Nõusolek: andmete töötlemiseks peab olema kasutaja nõusolek, mis peab olema vabatahtlik, konkreetne ja teadlik.
  3. Andmete minimeerimine: koguda tohib ainult neid andmeid, mis on vajalikud konkreetse eesmärgi saavutamiseks.
  4. Õigus olla unustatud: kasutajatel on õigus nõuda oma andmete kustutamist.
  5. Andmete turvalisus: ettevõtted peavad tagama isikuandmete turvalisuse ja rakendama asjakohaseid kaitsemeetmeid.

Lisaks GDPR-ile on Euroopa Liidus ka teisi seadusi ja määrusi, nagu ePrivacy direktiiv, mis käsitleb elektroonilise side privaatsust ja küpsiste kasutamist veebilehtedel.

Kuidas ära tunda turvalisi veebilehti?

Turvaliste veebilehtede ära tundmine on oluline samm oma andmete kaitsmiseks internetis. 

1. SSL/TLS sertifikaat

Mida otsida: veendu, et veebileht kasutab HTTPS protokolli, mis näitab, et leht on turvaline ja andmed on krüpteeritud. Tavaliselt näitab seda aadressiribal olev lukuikoon.

Miks see oluline on: HTTPS protokoll tagab, et andmed, mida sa veebilehega jagad, on krüpteeritud ja kolmandad osapooled ei saa neid lugeda. See on esimene samm oma andmete kaitsmisel internetis.

2. Privaatsuspoliitika

Mida otsida: usaldusväärsetel veebilehtedel on selgelt esitatud privaatsuspoliitika, mis selgitab, kuidas nad sinu andmeid koguvad, kasutavad ja kaitsevad.

Miks see oluline on: privaatsuspoliitika annab sulle ülevaate, kuidas sinu andmeid käsitletakse. Kui veebilehel puudub privaatsuspoliitika või see on väga üldine, võib see viidata ebaturvalisele keskkonnale.

3. Kontaktandmed ja ettevõtte info

Mida otsida: legitiimsetel lehtedel on kergesti leitavad kontaktandmed ja teave ettevõtte kohta, sealhulgas füüsiline aadress ja telefoninumber.

Miks see oluline on: selged kontaktandmed ja ettevõtte info viitavad sellele, et veebileht on usaldusväärne ja valmis oma tegevuse eest vastutama. See aitab kasutajatel probleemide tekkimisel kiiresti abi saada.

4. Kasutajate arvustused ja hinnangud

Mida otsida: uuri veebilehe kohta arvustusi ja hinnanguid teistelt kasutajatelt. Positiivsed tagasisided võivad viidata usaldusväärsusele.

Miks see oluline on: teiste kasutajate kogemused annavad sulle aimu, kas veebileht on turvaline ja usaldusväärne. Negatiivsed arvustused võivad olla hoiatusmärgiks, et leht ei pruugi olla turvaline.

5. 5. ISO sertifikaat

  • Mida otsida: veendu, et veebileht omab ISO sertifikaati, näiteks ISO/IEC 27001, mis kinnitab, et ettevõte järgib rahvusvaheliselt tunnustatud infoturbe standardeid.
  • Miks see oluline on: ISO sertifikaadi olemasolu näitab, et ettevõte on läbinud põhjaliku auditi ja rakendab rangelt infoturbe praktikaid, et kaitsta sinu andmeid. 

Kuna saame kasutajate murest aru, tegime Mifundoga ekstra sammu ja läbisime ISO auditi, et tagada, et kõik on turvaline ja vastab nõuetele. Peagi saame ka seda sertifikaati kinnitava templi. 

Euroopa elanikud on õigustatult mures oma isikuandmete privaatsuse ja turvalisuse pärast. GDPR ja teised privaatsusseadused on olulised sammud nende murede leevendamiseks, kuid ka kasutajad ise peavad olema teadlikud, kuidas turvalisi veebilehti ära tunda ja oma andmeid kaitsta. Jagatud nõuannete järgimine võib aidata vähendada riske ja kaitsta sinu privaatsust internetis.

Lisateabe saamiseks võid tutvuda Euroopa Komisjoni andmekaitseportaaliga või lugeda GDPR-i ametlikku dokumenti.

Mifundo lahendus on luua inimesele kolmanda osapoole poolt kinnitatud krediidiskoor, ingl k Verified and Passportable Financial Identity), mida saad ise näha ja ka teise riiki kaasa võtta. Mifundoga saad verifitseeritud rahvusvahelise krediidiprofiili, mis avab sulle ligipääsu parimatele võimalustele üle Euroopa. Kasutaja loomisega saad vaadata, mida pank sinu kohta näeb, ja saad teada ka enda krediidiskoori. LOO KASUTAJA JA ARVUTA ENDA KREDIIDISKOOR

Mifundo taga on Eesti ettevõtte pühendunud tiim ja rahvusvaheline missioon. Nende unikaalsus on saanud mitmeid auhindu ja palju tunnustust, näiteks:
* Europe Fintech Awards 2023 – Fintech of the yearLendtech of the year, Startup of the year ning Rising Star of the year
*Banking Tech Awards 2023 – võitja;
*Mastercard Lighthouse 2023 – top15 kõige paljulubavamate fintech-ettevõtete hulgas.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.