LukuExperdi blogi

Elektriauto laadimiskaabel on sama olulise tähtsusega kui laadimisvõrgustik

Foto: Shutterstock.

Igal elektriauto omanikul on oma laadimiskaablid alati kaasas ning seda väga lihtsal põhjusel – tekib suurem liikumisvabadus. Elektrit on üldjuhul igal pool ja kui oled ennast elektriauto juhina varustanud pisut paremini, ei jää sa särtsu taha kunagi pidama.

Elektriauto omanik on suuteline pistikupesa juba kaugelt märkama, olenemata kas see on valge, sinine või punane. Varasemalt oli igapäevasel elektriautoga liiklejal (eriti, kes pikki vahemaid sõidab) hea kõrv, 3-faasilist kreissaagi on võimalik kuulda ka pikema vahemaa taha ja kui akus voolu vähe, siis 3-faasi on ikka palju parem kui 1-faas. 

Laadimiskaableid võiks olla vähemalt paar tükki. Tarvikud, mida kasutatakse, kuluvad ja kui kodus on üks kaabel, siis on mugav, kui teine oleks autos olemas.

Kaablid on erinevaid: 16 A ja 32 A, 1-faas ja 3-faasi. Kodulaadija mugavuseks on mõistagi see, et laadija on kaabliga seina peal ja koju jõudes ei ole vaja teha muud, kui pistik autoga ühendada. Kaabli valik tehakse vastavalt autole: kui autos on 11 kW 3-faasiline laadija, piisab just sellisest kaablist. Kui autosisene laadija on vaid 1-faasiline, nagu näiteks pistikhübriidide puhul, siis piisab ka 16 A 1-faasilisest kaablist.

Autosse on soovitatav soetada endale 3-faasiline 32 A laadimiskaabel. Avalikke pool-kiirlaadijaid on väga palju, kus laadimiskaabel puudub ning 3-faasiline 32 A kaabel annab kindluse, et saad maksimaalse võimsusega vahelduvvoolu (AC) laadijas laadida. Sellest hoolimata toimub valik ennekõike auto alusel, kuna kuni 22 kW laadijates määrab laadimiskiiruse autosisene laadija.

Millest sõltub elektriauto laadimise kiirus?

Laadimise kiirus sõltub kolmest komponendist – laadijast, voolu võimsusest ning autost endast. 

Laadides pool-kiires, kuni 22 kW laadijas, määrab laadimise kiiruse autosisene laadija. Kui 22 kW laadija annab välja 3 faasi pealt maksimaalselt 22 kW ehk umbes 100 km tunnis ja autol on ühefaasiline 3,5 kW laadimine, laeb auto selle järgi umbes 20 km tunnis.

Kiirlaadijas laadides “pressitakse” vool otse auto akusse sellise kiirusega, mis on tootja poolt ettenähtud. Enamus autosid võtavad vastu 35-50 kW ehk umbes 180-200 km tunnis. Seega 150 kW laadija kiirust juurde oluliselt ei anna. Küll aga uued autod juba võtavad vastu 150+ kW. 

Mõni targem elektriauto (näiteks Tesla) kontrollib enne laadimise alustamist ka vooluringi kvaliteeti. Kui maandust ei ole, siis laadima ei hakka – seda eelkõige turvalisuse huvides.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.