Iganenud arusaam: elektriauto laadimiseks peab tingimata sõitma spetsiaalsesse laadimispunkti

Foto: Shutterstock.

Kui rääkida elektriautodest, mõtlevad paljud sõiduki laadimisele ja sellega tunduvad sageli seonduvat probleemid – aku täis laadimiseks kulub kindlasti tunde ja selleks, et üldse laadimist alustada, on vaja sõita spetsiaalsesse, sageli kaugel asuvasse laadimispunkti. Tundub paras peavalu. Aga kas ikka on?

On ka teisi, mugavamaid võimalusi

See võib tulla üllatusena, aga tõepoolest – elektriautot ei pea ilmtingimata laadima spetsiaalses laadimisjaamas. Las me selgitame. 

Elektriautode populaarsus on viimastel aastatel olnud võimas, tänu millele on muutunud ka sellega seonduvad lahendused mugavamaks ja lihtsamini kättesaadavamaks. 

Väide, et elektriauto laadimiseks tuleb mööda linna ringi tiirutada ja otsida laadimispunkti, ei pea enam ammu paika. Kaasaegsed elektrisüsteemid lubavad laadija enamasti kõikjale üles seada – eramu, korter- ja maamaja või töökoha juurde – piiri seab ette ainult elektri puudumine. 

Tuleb kõigest soetada endale sobiv laadija, mis on täpselt piisav, et kodustes tingimustes enda elektrisõidukile voolu anda. Näiteks 1-faasiline, laadimisvõimsusega kuni 7,4 kW. Kellel on rohkem võimalusi, siis 3-faasiline annab laadimisele veelgi kiirust juurde.

Laadija toob kasu ka neile, kel elektriautot pole

Kas kujutate ette, kui keeruline on kütuseärisse siseneda? Elektriautokütusega aga on lihtne oma äri püsti panna. See mõte võib esmapilgul tunduda natuke segane, aga see on tõsi. Nimelt saab iga inimene, kel soov, panna püsti ka laadimisketi ja sellega raha teenida. Juba praegu otsivad värsked elektriauto omanikud kohti, kus igapäevaselt autot laadida. Ei kujuta isegi ette, kui palju on neid inimesi viie või kümne aasta pärast.

Spetsialistid räägivad, et 2025. aastaks moodustavad elektrisõidukid ligi 25% kõigist Eestis müüdud autodest, seega potentsiaali näib olevat. Miks mitte juba praegu enda elektripost avada ja teistele särtsu hakata pakkuma?

Vonk Technologies konsultant Joosep Soorski sõnul võiks laadija paigaldada näiteks äri- ja büroohoonete vahetusse lähedusse. “Inimesed otsivad mugavust ja laadimispunkt nende töötamiskoha juures seda ka neile pakub,” lisab ta.

Sisuliselt saab avalikult välja panna laadija, mida saavad kasutada kõik elektriauto omanikud. Öösel laed ise, päeval laevad teised ja maksavad elektri eest just sellist hinda, mida sina küsid. Ka laadimise makselahendus on ainulaadne, sest ei vaja registreerimist – laadi autoaku täis ja maksa selle eest läbi mobiili Visa või Mastercardi kaardiga täpselt nii nagu bensiinijaamas.

Avalikud laadijad võiksid reeglina olla mõnevõrra võimekamad kui need, mis on kodudes. Näiteks sobib laadija, mis on 3-faasiline ja laadimisvõimsusega kuni 22 kW ning millega saab autot laadida kuni 100km/h ehk iga laetud tunniga sõidad sada kilomeetrit.

Igapäevaseks auto aku laadimiseks on sobivaim just 22 kW laadimisvõimsusega laadija. See on soodsam soetada ja tervislikum akule. Kiirlaadijad aga aitavad kiirelt näiteks võõras linnas või maanteel olles.

Kui sinus tärkas huvi pakkuda laadimisteenust või tahad lihtsalt soetada endale koju laadijat, siis mugavat võimalust selleks pakub LukuExpert koos Vonk Technologies oma erinevate lahendustega. Laadijat on vajadusel võimalik Vonk Technologies’ilt ka rentida, hinnas sisaldub sel puhul ka paigaldus, korraline hooldus ning liitumine haldus- ja makselahendusega.

Meeles tuleb aga pidada, et iga laadija ja laadimislahendus, sõltuvalt paigalduse asukohast ja võimalustest, on erinev. Seetõttu on hea enne laadija soetamist ja paigaldamist nõu pidada eksperdiga, et leida just kuldne kesktee, mis oleks kooskõlas nii hoone elektrisüsteemi, auto vajaduste ning ennekõike laadimismugavuse ja harjumustega.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.