Kes sõidab üle muru, kes riivab reguleerijat ehk kuidas kärsitud autojuhid suurüritustel liikluskorraldust takistavad

Kuigi võimalikest ummikutest antakse meedias aegsasti teada, valmistab ootamine kannatamatutele juhtidele palju peavalu.Foto: Shutterstock

Suurüritusel valmistavad liikluskorraldajatele suurimat peavalu kannatamatud autojuhid, kes eiravad reguleerijate korraldusi. Kuigi infot liiklusmuudatustest jagatakse läbi eri meediakanalite, kuulevad mõned ümberkorraldustest justkui esimest korda. 

Suurürituse ajal peab arvestama, et linna teedel ja tänavatel tekivad teatud kellaaegadel ummikud või pannakse need üldse kinni. Liikluskorraldajad annavad endast parima, et teha inimeste elu võimalikult mugavaks ning tagada kõigi ohutus, kuid kannatamatud autojuhid tekiavad tihti korraldajate ja kaasliiklejatele lisatakistusi. 

G4Si turvajuht Tõnis Tammaru on tegelenud mitme suurürituse liikluskorraldusega – kogemus on nii rallide kui erinevate spordivõistlustega. Suurematest üritustest tõi Tammaru välja näiteks Maijooksu, IronMan triatloni ning sügiseti toimuva Tallinna maratoni. Liikluse reguleerimine käib läbi turvaplaani, mis on lepitud kokku Transpordiameti, Tallinna linnavalitsuse ja politseiga. “Isetegevust teha ei saa, kõik punktid on läbi arutatud,” märkis Tammaru. Turvaplaani koostab ürituse korraldaja ning turvafirma viib selle ellu. 

Protsess käib järgmiselt: ürituse korraldaja võtab ühendust turvafirmaga, kes asub turvaplaani järgi tegutsema ning määrab, mis kohtadesse ja kui palju on vaja liiklusreguleerijaid. Ürituse ajal käib kogu juhtimine staabist, kus on kohal Päästeamet, politsei, korraldaja ning turvafirma esindajad.

Ummikud on turvaplaani sisse arvestatud 

Enne igat üritust antakse läbi erinevate meediakanalite teada võimalikest ummikutest, kellaaegadest ning paikadest, kus tee suletakse. Ummikud on turvaplaani kellaajaliselt sisse arvestatud – linnajooksude ajal tekivad need enamasti hetkedel, kui suurem mass mõnda ristmikku läbib. Suurkontsertide puhul on olukord kõige pingelisem enne algust ning pärast kontserdi lõppu, kui kogu mass koju hakkab sõitma.

Transpordiameti ajutise liikluskorralduse koordinaator Jarmo Vooglaine sõnul sõltub osalejate ohutus sellest, kui hästi on korraldaja ette näinud võimalikke probleeme ning kui hästi on korraldaja tuttav ka kohalike oludega. 

Vooglaine ütles, et liikluskorralduse joonis võib olla paberil perfektne, kuid mõnikord ei lähe paber ja päriselu kokku. Lisaks on kindlasti ka igal osalejal oluline käituda nii, et ei seata ohtu ei ennast ega oma kaasvõistlejaid.

 Tallinn, sealhulgas Põhja-Tallinna linnaosa, on liikluse korraldamiseks ka üks keerulisemaid piirkondi – seal on väljapääsuks vaid paar kohta. “Üks on Sõle kaudu, teine Kultuurikatla juures, kust jooksjate rada kulges,” selgitas G4Si turvajuht Tammaru.

 Kannatamatud autojuhid eiravad reegleid

Kuigi võimalikest ummikutest antakse meedias aegsasti teada, valmistab ootamine kannatamatutele juhtidele palju peavalu. Autojuhid on tihti kärsitud ning lähevad närvi, kui ei saa liigelda nii, nagu ollakse harjunud.

Tallinnlane Toomas (54) sõnas, et on saanud meediat jälgides liiklusmuudatustest alati õigel ajal teada ning proovib teatud piirkondasid sel ajal hoopis vältida. “Siis ei jää muud üle – tuleb minna ringiga,” märkis ta.

Paraku leidub aga juhte, kes liiklusmuudatustest kuulnud ei ole ning reegleid ei järgi. Siin tuleb appi liiklusreguleerija, kelle ülesandeks on tagada jooksjate ohutus ning teha kindlaks, et auto valel ajal ristmikku ei ületaks. Tammaru sõnas, et mõni juht on sõitnud üle murulappide otsa ka reguleerijale. “Õnneks on politsei sellistes olukordades head tööd teinud ja reegleid eiravad juhid kätte saanud.”

Toome välja kolm nõuannet, mida liiklejana suurürituste ajal meeles pidada:

  1. jälgi (sotsiaal)meediat – sealt leiad vajaliku info kellaaegade ja ummikute kohta;
  2. varu kannatust – igale probleemile on lahendus;
  3. kuula tähelepanelikult reguleerijate korraldusi, ära tee omategevust! 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.